Oświetlenie sklepu

aktualizacja: 15-01-2018, 11:12 – artykuł promocyjny


Oświetlenie sklepu łączy w sobie kilka ważnych aspektów. Przede wszystkim musi być dobrane odpowiednie natężenie światła, zachowana energooszczędność oświetlenia oraz połączenie elementów świetlnych akcentujących oraz rozproszonych. Dobór jakość światła wynika również z rodzaju handlu. Właściwe oświetlenie sklepu pozytywnie wpływa na zachowania zakupowe klientów.

 

Trilux

fot.: Trilux - oświetlenie stoiska z winem, szampanami i mocniejszymi trunkami - podwieszana lustrzana kratownica z wbudowanymi reflektorami akcentującymi, skierowanymi na kluczowe miejsca regałów.

 

Rodzaje oświetlenia w sklepie

 

Światło w przestrzeni sklepowej kształtuje obraz oraz wpływa na emocje klienta. Efektowna prezentacja towaru oddziałuje na decyzje zakupowe. W tym przypadku rola oświetlenia nie ogranicza się jedynie do zapewniania dobrej widzialności. Jest to całe spektrum możliwości marketingowych. Nadanie produktom szyku, prowadzenie klienta przez sklep, tworzenie nastroju, a nawet dramaturgii w ekspozycji to tylko przykłady współzależności sukcesu sprzedawcy od oświetlenia. Z tego też powodu w sklepach stosuje się różne rodzaje oświetlenia. Generalnie możemy je podzielić na 3 grupy: oświetlenie główne, oświetlenie akcentujące i oświetlenie dekoracyjne.

Antilia A-98 - oprawa LED dla sklepów

fot.: HSK LEDY - towar zaprezentowany we właściwym świetle zawsze jest atrakcyjniejszy: superlekka oprawa liniowa do sklepów i magazynów Antilia A-98 zaprojektowana z myślą o wydajnym oświetlaniu półek sklepowych


Do promocji wybranego towaru dedykowane jest oświetlenie akcentujące. Przyciąga ono wzrok i pozwala na dłuższe przyjrzenie się wybranej rzeczy. Indywidualizowanie konkretnych produktów ma na celu zwiększyć sprzedaż. O ile oświetlenie ogólne nie musi być zbyt mocne, tak w przypadku oświetlenia akcentującego poziom natężenia musi być wyższy.

 

fot.: Es-System - w oświetleniu korytarza galerii handlowej wykorzystano oświetlenie do wbudowania montowane w suficie podwieszanym

Podobną rolę pełni oświetlenie dekoracyjne, z tym że istnieje większa dowolność przy wyborze akcentów świetlnych przeznaczonych do dekoracji. Dozwolone są scenerie, które wykorzystane zostaną na niewielkich powierzchniach, np. w obszarze lady.

http://www.instalacjebudowlane.pl/obrazki3/rodzaje_oswietlenia_w_sklepach_i_galeriach_handlowych_es_system_291216.jpg

fot.: Es-System - oświetlenie zwieszane i nastropowe zastosowane w ciągach komunikacyjnych w galerii handlowej

 


Rodzaje lamp do oświetlenia sklepu

 

W sklepie za pomocą oświetlenia tworzy się przyjemną atmosferę, która ma zachęcać do powrotu w to miejsce. Ważne jest by na etapie projektowania określić ilość punktów świetlnych, ich barwę i intensywność. Generalnie do oświetlenia sklepów wybierane są:

  • oprawy natynkowe
  • lampy wiszące
  • oprawy wpuszczane
  • systemy szynowe
  • lampy ekspozycyjne

FENIKS - rodzina opraw z ruchomymi głowicami

fot.: HSK LEDY - oprawy kasetonowe Feniks z przegubowym montażem modułu LED dają możliwość kierowania strumienia światła w dany punkt

 

 

Strefy w sklepie - zróżnicowanie oświetlenia

 

  • Oświetlenie wystawy i produktów

Im bardziej rozświetlona wystawa tym większe prawdopodobieństwo, że przyciągnie wzrok przechodniów. To właśnie ona kreuje pierwsze wrażenie i wzbudza zainteresowanie kusząc potencjalnych klientów do zajrzenia do środka. Na wystawie można również wykorzystać elementy światła dekoracyjnego lub akcentującego.

 

Trilux

fot.: Trilux - oświetlenie stoiska z owocami i warzywami - kierunkowe diodowe reflektory akcentujące z modułami o bardzo wysokim stopniu oddawania barw Ra=95, dające światło sprzyjające uwydatnieniu świeżości produktu oraz soczystych kolorów jabłek, cytrusów i jarzyn.

 

Do tego natężenie oświetlenia należy dobrać do otoczenia, czyli uwzględnić czy sklep położony jest w cichej uliczce czy w centrum.

fot.: HSK LEDY - oświetlanie bazujące na panelach LED do sufitów modułowych

Przy oświetleniu produktów konieczne jest zwrócenie uwagi na ochronę światłoczułych produktów. Narażenie ich na długotrwałą ekspozycję ma niekorzystny wpływ na jakość i przydatność asortymentu. Do każdego typu ekspozycji powinno się indywidualnie dobrać oświetlenie - na przykład specjalne świetlówki w ladach chłodniczych, liniowe oprawy diodowe na półkach z pieczywem itp. Oświetlenie wystaw i produktów powinno uwzględniać późniejsze zmiany w ekspozycji. 


  • Oświetlenie wejścia do sklepu

Jeśli wystawa zdoła wzbudzić nasze zainteresowanie to musimy poszukać wejścia do sklepu. Jest to kolejny bardzo ważny punkt całej scenerii świetlnej w pomieszczeniach handlowych. Wejście musi wyróżniać się na tle elewacji, być dobrze widoczne nawet po zmroku, a w centrum handlowym musimy mieć pewność, że dane wejście prowadzi do wybranego przez nas sklepu. Wejście można oświetlić w dwojaki sposób - od środka lub za pomocą lamp zewnętrznych. Tu należy zapewnić jednak wyższy poziom oświetlenia niż w otoczeniu wejścia, ponieważ jest to efekt przyjemny dla oka i stanowi zaproszenie do wejścia. I już od progu klient może zostać skierowany w konkretny punkt. Pomogą w tym naświetlacze sklepowe z ruchomymi przegubami.

fot.: Magit - oświetlenie witryny sklepowej wraz z logo marki

  • Oświetlenie w strefach komunikacji i kas

W tych newralgicznych strefach ważne jest aby uniknąć efektu olśnienia i zapewnić klientom oraz personelowi wysoki komfort widzenia. Lada kasowa musi przyciągać wzrok, utrwalić dobry wizerunek marki. W tym miejscu można postawić na jedną lampę, która swoim dekoracyjnym wyglądem wzbudzi zainteresowanie lub pójść w ilość, czyli wykorzystać kilka punktów świetlnych, które zaakcentują to miejsce większym natężeniem światła. Nie można jednak przesadzić. Wybierając oświetlenie miejsc pracy przy kasie musimy uwzględnić założenia normy, które określają, że natężenie oświetlenia tej części sklepu nie może być niższe niż 500 luksów, a współczynnik ograniczenia olśnienia mniejszy niż 19.

Podobnie jest ze strefą komunikacji - konieczne jest takie podświetlenie by poruszanie się po powierzchni handlowej było intuicyjne a klient nie szukał drogi tylko był prowadzony przez regały.

 

Oświetlenie w sklepie - wymagania

 

Sklep to również miejsce pracy. Musi zatem podlegać przepisom Kodeksu Pracy. I tak zapewnienie właściwego oświetlenia miejsc pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy mówi, że w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie elektryczne o parametrach zgodnych z Polskimi Normami:

  • PN-EN 12665:2008 Światło i oświetlenie – Podstawowe terminy oraz kryteria określania wymagań dotyczących oświetlenia.
  • PN-EN 12464-1:2004 Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrza.

Nasufitowa oprawa rastrowa Modus LLX236 2X36W IP20

fot.: Onninen - wnętrze powinno być oświetlone za pomocą właściwie dobranych i rozmieszczonych opraw, które będą dobrane pod kątem natężenia światła, rozkładu luminacji, olśnienia, kierunkowości światła, oddawania barw i wyglądu barwy światła oraz migotania: w oprawach rastrowych stosuje się paraboliczne odbłyśniki, w których nie występuje efekt olśnienia na powierzchni płaszczyzny, który jest uciążliwy przy długotrwałej pracy

LUGLUG

fot.: LUG Light Factory - oprawy oświetleniowe oferują szerokie spektrum możliwości i dopasowane są do specyficznych wymagań każdej powierzchni sprzedażowej, w tym: do sklepów wielkopowierzchniowych (supermarketów, hipermarketów i dyskontów), do sklepów małopowierzchniowych (delikatesów, butików, salonów sprzedaży), do oświetlenia ogólnej powierzchni i ciągów komunikacyjnych w centrach i galeriach handlowych


Oświetlenie powinno być spójne dla całej powierzchni handlowej oraz dostosowane, a więc z możliwością regulacji do pory dnia i roku. Jest to element tworzący atmosferę sklepu, dlatego pozostaje w pamięci klienta i decyduje o jego odczuciach po wizycie w sklepie. Styl prowadzonej sprzedaży, lokalizacja obiektu oraz docelowy odbiorca nie są tu bez znaczenia. Te wszystkie elementy muszą być koniecznie uwzględnione przy doborze oświetlenia. W dużej mierze oświetlenie zatem jest wizytówką sklepu.


 

Zobacz także:

Najczęstsze błędy popełniane w oświetleniu sklepów
Oświetlenie supermarketów i sklepów wielkopowierzchniowych
Oświetlenie LED dla obiektów handlowych

 

Opracowanie: Redakcja
Zdjęcia: HSK LEDY, Es-System, Magit, Onninen, LUG Light Factory, Trilux


Zobacz także
Czy LED rzeczywiście się opłaca? Jak kalkulować korzyści z wymiany oświetlenia

Czy LED rzeczywiście się opłaca? Jak kalkulować korzyści z wymiany oświetlenia

Budując i urządzając nowe budynki niemal zawsze wybiera się instalację oświetlenia... ¬ więcej...

 
Modernizacja i konserwacja oświetlenia - pakiety serwisowe I-Valo LED

Modernizacja i konserwacja oświetlenia - pakiety serwisowe I-Valo LED

Poprawa efektywności energetycznej oświetlenia to jedno z głównych założeń... ¬ więcej...

 
O czym powinien pamiętać architekt projektując oświetlenie

O czym powinien pamiętać architekt projektując oświetlenie

Architekci i projektanci wnętrz często zastanawiają się, jak poprawnie zaplanować... ¬ więcej...

 
All rights reserved © 2004-2018 instalacjebudowlane.pl      |      Powered by strony www introNet



NEWSLETTER

Dodaj swój adres e-mail do naszego biuletynu aby otrzymać najświeższe wiadomości z branży!

         dodaj